[KB2563] Hoe weet ik of mijn computer geïnfecteerd is met een virus of andere malware?

Oplossing

Hieronder ziet u voorbeelden van afwijkend computer gedrag om te bepalen of uw computer is geïnfecteerd door een virus of malware.

 

NOTE:

Deze voorbeelden zijn veelvoorkomende symptomen van malware, maar uw computer kan veel van deze symptomen vertonen om legitieme redenen die niet in verband staan met malware, zoals software en/of hardware incompatibiliteiten of instabiliteit van het systeem.

Symptomen van malware die de op dit moment geïnstalleerde  ESET beveiligingssoftware beinvloedt:

  • Uw ESET beveiligingsproduct is zonder reden uitgeschakeld en kan niet meer worden opgestart
  • Er is een bedreiging gedetecteerd, of het rode ESET Bedreiging Gevonden scherm blijft verschijnen
  • U ontvangt regelmatig meldingen via de ESET firewall over een onbekend programma
  • U ontvangt pop-up meldingen van rogue antivirus programma's die beweren dat u besmet bent met meerdere virussen

 

 Symptomen van computer malware dat het internet beinvloedt:

  • Mogelijk ontvangt u de foutmelding "Internet Explorer kan niet worden weergegeven op de pagina" wanneer u naar een bepaalde website wilt navigeren
  • Uw webbrowser (bijvoorbeeld Microsoft Internet Explorer, Mozilla Firefox, Google Chrome) loopt vast of reageert niet
  • De startpagina van uw webbrowser is gewijzigd
  • Toegang tot www.eset.com is geblokkeerd
  • U wordt doorverwezen naar andere webpagina's dan waar u naar navigeerd
  • U ontvangt meerdere webbrowser pop-up meldingen
  • Vreemde en onverwachte toolbars verschijnen in uw webbrowser

 

Symptomen van malware dat uw systeem prestaties beinvloeden:

  • Uw computer is trager dan gewoonlijk
  • Uw computer loopt vast, blijft hangen of reageert niet meer
  •  Er zijn nieuwe icoontjes op uw bureaublad verschenen die u niet herkend
  • Uw computer start uit zichzelf opnieuw op (maar is niet opnieuw opgestart door Windows Updates)
  • U ziet vreemde foutmeldingen (bijvoorbeeld: meldingen die aangeven dat er bestanden weg, of kapot zijn)
  • U kunt het configuratiescherm, taakbeheer, registry editor of het opdracht prompt niet meer openen

 

 Symptomen van malware in e-mail: 

  • U ontvangt berichten in uw mailbox zonder onderwerp of het e-mail adres van de verzender
  • Mensen ontvangen spam van uw e-mailadres met een third-party e-mailprogramma geïnstalleerd (bijvoorbeeld Microsoft Outlook, Outlook Express / Windows Mail, Windows Live Mail en Mozilla Thunderbird)
  • Voor meer informatie over spam, bezoekt u het volgende ESET helpdeskartikel: Hoe herken ik spam?

 

Klik hier wanneer u een van de bovenstaande symptomen ervaart en denkt dat uw computer besmet is met malware

 

Behoefte aan persoonlijke ondersteuning in Nederland?

Onze specialisten staan voor u klaar om te ondersteunen. Bel 0184-647730 voor direct telefonisch contact of stuur verzoek direct naar support@eset.nl.



Behoefte aan persoonlijke ondersteuning in België?

Onze support medewerkers staan voor u klaar. Vul het online formulier in om met de ESET klantendienst in België in contact te treden en wij nemen binnen de 24 uren contact met u op (tijdens de bureeluren)!

Extra hulp